Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

596 111 252

Newsletter SOS-MaS, z. s. – Dovolenkový speciál

Vážení a milí čtenáři našeho newsletteru!
Máme tady tolik očekávaný čas prázdnin a dovolených. Pro většinu z nás je dovolená vytouženým obdobím, kdy hodláme skutečně vypnout, vyčistit si hlavu a hlavně si odpočinout. Snažíme se tuto dobu prožít podle svých představ a možností. Na každého tak čekají jiné zážitky.
A protože s dovolenou mají být spojené jen samé příjemné zážitky, budeme pro Vás i přes prázdniny připravovat pravidelné informace související zejména s tímto ročním obdobím. Snad naše užitečné rady a tipy přispějí k tomu, abyste tyto zasloužené dny odpočinku strávili pokud možno v klidu a v pohodě.

Přejeme vám hezké léto a příjemnou dovolenou!

P.S.: SOS poradny jsou pro Vás samozřejmě otevřeny i v létě

Letos klienty CK čeká lepší ochrana pro případ úpadku CK. Vznikne speciální garanční fond.

Začneme pozitivně… Od letošního července čeká klienty cestovních kanceláří lepší zabezpečení pro případ úpadku CK. Cestovní kanceláře totiž musí podle novely Zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu nově přispívat do tzv. garančního fondu, a to 0,1 % ze svých ročních tržeb (tento koeficient bude stanovovat každoročně ministerstvo pro místní rozvoj). Cílem je naplnit fond 50 milióny korun, k čemuž by mělo podle předpokladů dojít přibližně do dvou let. Tyto peníze budou použity v případě krachu některé z cestovních kanceláří na úhradu pohledávek klientů nad rámec pojištění pro případ úpadku, které jsou si cestovní kanceláře již nyní povinny sjednat. Klienti, kteří z důvodu krachu CK na dovolenou neodjedou tak budou mít jistotu, že dostanou veškeré vložené peníze zpět. Ti kteří již odcestují mají právo na zajištění bezplatné přepravy zpět do vlasti.

Novela však přináší i další změny, např. nové informační povinnosti prodejce zájezdu (CK a CA), kteří nově musí informace poskytnout klientům poskytnout na předsmluvním informačním formuláři. Nově definuje pojem spojené cestovní služby. Některé změny se promítají do úpravy smlouvy o zájezdu v občanském zákoníku. S těmito a dalšími změnami Vás podrobněji seznámíme v následujícím newsletteru.

SOS MaS, z. s. radí…

Půjčka na dovolenou. Raději ne!

Léto je tady a tak většina z nás řeší kam vyrazit na dovolenou. Každý druhý Čech by se rád vydal do zahraničí, k moři za sluncem, do nějakého příjemného přímořského letoviska, odpočinout si od strastí všedního dne. Rádi byste také v létě relaxovali pod palmami, ale chybí vám v rozpočtu dostatek finančních prostředků a stojíte před rozhodnutím, zda si na dovolenou vypůjčit?

Přestože některé reklamy v televizi k takovému jednání spotřebitele přímo vybízejí, jsou úvěry na dovolenou ukázkovým příkladem nezodpovědného zadlužování, před kterým stále dokola varují odborníci na osobní finance.

Celý článek k tomuto tématu si přečtete zde.

DROZD, letos i jako aplikace v telefonu…

DROZD není jen stěhovaný pták, ale také projekt Ministerstva zahraničních věcí, projekt Dobrovolné Registrace Občanů České republiky při cestách do Zahraničí, který umožňuje účinně a rychle organizovat pomoc českým občanům v nouzi, např. v případě přírodních katastrof, sociálních nepokojů …

Systém umožňuje rozesílání hromadných e-mailů a SMS všem zaregistrovaným osobám, které se v daném cizím státě nacházejí, a tím jim poskytovat důležité informace nebo je včas varovat před hrozícím nebezpečím.

Systém DROZD je od letošního roku cestovatelům dostupný také jako mobilní aplikace, kterou si můžete stáhnout zde.

SOS MaS, z. s. všem, kteří se chystají do zahraničí a zejména těm, kteří cestují tzv. na vlastní pěst, doporučuje před cestou registraci do tohoto systému.

Pozor při nakupování suvenýrů

Spotřebitelé by měli být velmi obezřetní ve chvíli, kdy si chtějí z dovolené přivézt na památku nějaký ten suvenýr. Klasikou jsou např. mušle. Není totiž žádnou výjimkou, že jsou v turistických destinacích běžně nabízeny k prodeji suvenýry, vyrobené z ohrožených druhů rostlin a zvířat chráněných úmluvou CITES. Druhů chráněných touto úmluvou je více než třicet tisíc. Patří mezi ně samozřejmě taková zvířata jako velryby, želvy nebo sloni, ale také řada plazů, korálů, mlžů i motýlů, kaktusy, orchideje atd.

Pro určité vybrané druhy zvířat a rostlin platí sice vyjímky pro exempláře osobního nebo rodinného charakteru, což jsou neživé exempláře, jejichž části nebo odvozeniny, které patří fyzické osobě a tvoří nebo mají tvořit součást jejího normálního osobního movitého majetku (např. peněženka) nejsou užívány k obchodnímu zisku, prodávány, vystavovány pro komerční účely, drženy k prodeji, nabízeny k prodeji nebo přepravovány k prodeji. U nich do určitého počtu není potřeba mít dovozní a vývozní povolení.

Pokud si spotřebitelé ale nejsou jisti, zda patřičná povolení potřebují, neměli by raději riskovat. Hrozí jim totiž nejen zabavení dané věci celmími orgány, ale také poměrně tučná pokuta nebo v extrémním případě i  trestní stíhání. Rozhodně by se však spotřebitelé měli vyhnou výrobkům ze slonoviny nebo krunýřů mořských želv a také výrobkům tradiční čínské medicíny, která tradičně používá jako přísady části ohrožených zvířat a rostlin. Více se dočtete zde.

 

Pamatujte: To, že se výrobek v dané zemi prodává, ještě neznamená, že je možné jej legálně vyvézt z dané země!

Kontakty:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytujeme informace nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince: 608 722 582, ale zejména v našich bezplatných osobních poradnách, které provozujeme v 22 městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizujeme řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 Ostrava
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Bezplatné poradenské služby:

Moravskoslezský kraj

Ostrava: tel. 596111252

Každé Po: 13 – 17 hodin Každé Út: 14 – 17 hodin Každý Čt: 9 – 12 hodin

Bohumín: Každé Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel.605801362, 723692166
Český Těšín: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 723692166
Frenštát p. R.: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci
Bruntál: St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Nový Jičín: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 607398511
Opava: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci
Frýdek–Místek: St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723692166

Olomoucký kraj

Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773901773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 773901773
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 773901773
Přerov: Út: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773901773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773901773

Zlínský kraj

Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 773901773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel. 773901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 607398511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel. 773901773

Pardubický kraj

Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773901773
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606382280

Další místa

Břeclav: Čt: 12 – 16 hodin – každý první čtvrtek v měsící, tel. 773901773

Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607922405

Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607922405, 773772683

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz