Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z.s.

596 111 252

Newsletter SOS-MaS, z. s.

Vážení a milí čtenáři našeho newsletteru!
Tentokrát jsme pro Vás připravili číslo newsletteru, ve kterém se věnujeme některým nekalým či přímo podvodným praktikám, se kterými se v poslední době spotřebitel můžete setkat. Přinášíme také pravidelné informace o některých novinkách ve spotřebitelské oblasti, např. o nových podmínkách pro žadatele o hypoteční úvěr doporučených Českou národní bankou, či o našich plánovaných aktivitách. Přejeme příjemné čtení a pohodové letní dny.

SOS MaS, z. s. radí…

Nevěřte falešným výhrám, radovat se nakonec může někdo jiný

Také se vám stalo, že jste v poštovní schránce nalezli obálku s dopisem, který Vás informoval o statisícové výhře? Právě takové dopisy slibující neuvěřitelné výhry stále chodí zejména starším spotřebitelům.

Vypadá to velmi jednoduše a lákavě. Postačí prý pouze objednat zboží z přiloženého katalogu a výhra je vaše. Zklamání spotřebitelů je pak o to větší, když zjistí, že místo peněz na účtu mají doma předražené zboží, které původně ani nechtěli ani nepotřebovali.

V případech kdy prodejce vytváří u spotřebitele klamný dojem, že spotřebitel již vyhrál nebo vyhraje, popřípadě že vyhraje cenu nebo jinou výhru, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli ve skutečnosti žádná taková cena ani obdobná výhra neexistuje nebo pro získání ceny nebo jiné obdobné výhry musí spotřebitel vynaložit finanční prostředky nebo mu vznikají výdaje dopouští se zakázané nekalé obchodní praktiky. Více zde.

Kdo může poskytovat  úvěry spotřebitelům a na co si dát pozor, abyste se vyhnuli podvodníkům.

Česká národní banka (dále jen ČNB) nedávno ukončila certifikační proces pro poskytovatele a zprostředkovatele spotřebitelských úvěrů. Oprávnění poskytovat či zprostředkovávat spotřebitelské úvěry mají pouze subjekty, které k tomu po splnění zákonných podmínek od ČNB získaly oprávnění nebo byly ČNB notifikovány. Jejich seznam si může každý spotřebitel ověřit zde

ČNB přesto aktuálně upozorňuje spotřebitele na velké množství nabídek na poskytnutí či zprostředkování spotřebitelských úvěrů osobami, které k tomu nejsou oprávněny, a to zejména v prostředí internetu.  Často jde o spotřebitelské úvěry od zahraničních osob jejichž identita je skrytá. Věřitel vyžaduje nepřiměřené záruky, či dokonce zakázané zajištění směnkou, nebo platbu předem. Takovéto půjčky sebou nesou obrovská rizika pro spotřebitele. Celá zpráva zde.

Žadatele o hypotéky čekají přísnější podmínky

ČNB rozšířila s účinností od 1. října svá doporučení pro poskytování hypotečních úvěrů. Nově stanovila požadavky na výši příjmu případného dlužníka. Výše dluhu žadatele by nově neměla překročit devítinásobek jeho ročního čistého příjmu (ukazatel DTI). Žadatel by měl současně na splátku dluhu vynakládat maximálně 45 % svého měsíčního čistého příjmu (ukazatel DSTI). Tyto hodnoty budou moci banky ve specifických případech sice překročit, avšak nejvýše u 5 % úvěrů. Dosud platné limity pro výši úvěru k hodnotě zastavené nemovitosti (ukazatel LTV) ČNB nemění.

Jedná se o doporučení, ČNB proto usiluje o novelu zákona o ČNB, která by jí dala pravomoc stanovovat výše uvedené limity závazně. Více se dočtete v tiskové zprávě ČNB zde.

Prodej energií a energetické aukce

Přestože podomní prodej je v řadě obcí regulován, obracejí se již řadu let na příslušné dozorové orgány i spotřebitelské organizace stovky spotřebitelů, zejména seniorů, kteří se potýkají s problémy s podomními obchodníky s energiemi a v posledních dvou letech také se společnostmi pořádajícími tzv. aukce energií, či poskytující spotřebitelům poradenské služby v této oblasti.

Spotřebitelé jsou nezřídka vystavování klamavým i agresivním obchodním praktikám. Smluvní vztah s takovými společnostmi často končí vyúčtováním nemalé smluvní pokuty spotřebiteli, či změnou dodavatele na základě udělené plné moci, aniž by byl spotřebitel informován o všech důsledcích tohoto kroku. SOS MaS, z. s. vítá aktuální snahu zainteresovaných dozorových orgánů a MPO o další zpřísnění podmínek v této oblasti.

Prodejci energií se vydávají i za inspektory

Česká obchodní inspekce tento měsích informovala o nové praktice, kdy spotřebitele doma navštěvují obchodní zástupci, přičemž se vydávají za inspektory dozorového orgánu, s tím, že jdou kontrolovat spotřebiteli vyúčtování. Cíl této praktiky je zřejmý, uzavřít se spotřebitelem smlouvu a pro sebe získat provizi.

V ideálním případě, by spotřebitel neměl s podomními prodejci raději mluvit ani je pouštět k sobě domů. Pokud se již stane a smlouvu doma uzavře a následně si to po odchodu obchodníka a po přečtení smlouvy rozmyslí, měl by zareagovat co nejrychleji. Některé smlouvy totiž lze v závislosti na jejich obsahu a způsobu uzavření, v určitých případech bez sankce ukončit, buď odstoupením od smlouvy do 14 dnů podle občanského zákoníku, či jejich výpovědí až 15 dnů po zahájení dodávek elektřiny nebo plynu podle  § 11a tzv. energetického zákona.

Pokud si spotřebitel není jist dalším postupem, má možnost vyhledat bezplatnou pomoc spotřebitelské organizace, kontakty jsou uvedeny níže.

Plánované aktivity SOS MaS, z. s.

Vzdělávání

Poslední červnový týden proběhne v SOS MaS, z. s. ve znamení řady vzdělávacích akcí. Pracovníci SOS MaS, z. s. budou besedovat s neslyšícími spotřebiteli v Ostravě a Valašském Meziříčí. Obě akce budou tlumočeny do znakového jazyka.

V Českém Těšíně budeme se seniory diskutovat nad těmito tématy: náklady spojené s bydlením, vyúčtování energií, změny dodavatelů a nekalé praktity obchodníků s energiemi. Pracovníky Charity Český Těšín následně proškolíme v problematice ochrany jejich klientů (seniorů) před nekalými praktikami a manipulacemi ze strany nepoctivých prodejců.

S dalšími akcemi se na Vás budeme těšit opět v září

Chat

Další pravidelný chat SOS MaS, z. s. proběhne v pondělí 23.7.2018 od 13:00 do 14:00 hodin.Téma chatu tentokrát bude: Smlouvy o dílo.

Své dotazy můžete vkládat již od pátku 20.7.2018 od 12:00 hodin zde.

SOS MaS, z. s. na Facebooku

Sledujte naše facebookové stránky, kde najdete spoustu zajímavých informací.

S námi budete vždy v obraze! Sledujte nás ZDE

Kontakty:

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z. s.
Tel/fax.596 111 252, mobil 606 832 280
ostrava@sos-msk.cz

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. je nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytujeme informace nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince: 608 722 582, ale zejména v našich bezplatných osobních poradnách, které provozujeme v 22 městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého a Ústeckého kraje. Kromě poradenství realizujeme řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :

Přemyslovců 50, 709 00 Ostrava
Tel./fax : 596 111 252, 606 832 280
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Bezplatné poradenské služby:

Moravskoslezský kraj

Ostrava: tel. 596111252

Každé Po: 13 – 17 hodin Každé Út: 14 – 17 hodin Každý Čt: 9 – 12 hodin

Bohumín: Každé Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel.605801362, 723692166
Český Těšín: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 723692166
Frenštát p. R.: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci
Bruntál: St: 11.30 – 15.30 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 723 692 166
Nový Jičín: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 607398511
Opava: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci
Frýdek–Místek: St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 723692166

Olomoucký kraj

Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773901773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 773901773
Zábřeh: Čt: 13.30 – 16.00 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel. 773901773
Přerov: Út: 12 – 16 hodin – každé úterý v měsíci a 2.,3. a 4. pátek 9.00-12.00 hodin, tel. 773901773
Jeseník: St: 13 – 16 – každý druhý čtvrtek v měsíci, tel. 773901773

Zlínský kraj

Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 773901773
Uherské Hradiště: St.13 – 17 hodin každou třetí středu v měsíci, tel. 773901 773
Rožnov p.R.: Čt.13 – 17 hodin, každý čtvrtý čtvrtek v měsíci, tel. 607398511
Valašské Meziříčí: Po: 13.–17 hodin – každé první pondělí v měsíci, tel. 773901773

Pardubický kraj

Pardubice: Čt.: 12 – 16 hodin – každý třetí čtvrtek v měsíci, tel.773901773
Choceň: St: 12. – 16 hodin, – každou první středu v měsíci, tel. 606382280

Další místa

Břeclav: Čt: 12 – 16 hodin – každý první čtvrtek v měsící, tel. 773901773

Liberec: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel.607922405

Děčín: Út: 13 – 17 hodin – každé čtvrté úterý v měsíci, tel. 607922405, 773772683

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz